SRJ nije odgovorna za genocid, jeste što ga nije spriječila

by | feb 26, 2007 | Priča dana | 60 comments

\"Međunarodni sud pravde u Hagu presudio je danas da je Srbija i Crna Gora odgovorna što u julu 1995. nije učinila ništa da spriječi genocid nad Muslimanima u Srebrenici, niti da kazni počinioce.

Najviši sud UN je, međutim, utvrdio da "finansijska odšteta ne bi bila primjereni oblik reparacije" za te prekšene obaveze, ali da BiH ima pravo na "zadovoljenje". Srbija, prema presudi, treba da pruži "simboličnu kompenzaciju" BiH zbog toga što nije ispunila svoje obaveze.

Međunarodni sud pravde je, razmatrajući zahtjev BiH za odštetu zbog nekažnjavanja počinilaca genocida, pozvao vlasti u Beogradu da smjesta uspostavi punu saradnju sa Haškim tribunalom i izruči optužene, naročito Ratka Mladića, , prenijela je agencija Beta.

Sud je, istovremeno, utvrdio da vlasti u Beogradu nijesu saučestvovale u genocidu u Srebrenici, zato što nije dokazano da su znale za namjeru političkog i vojnog vrha Republike Srpske da u Srebrenici počine genocid, iako su u znatnoj mjeri pomagale bosanske Srbe.

"Srbija i Crna Gora nije dokazala da je preduzela bilo šta da spriječi masakre u Srebrenici…Sud je zato utvrdio da SCG nije ispunila međunarodnu obavezu da spriječi genocid i da je za to odgovorna…Sud je zaključio i da su vlasti Srbije propustile da sarađuju potpuno sa Haškim tribunalom i da tako nisu ispunile svoj međunarodnu obavezu", rekla je predsjednica suda Rozalin Higins.

Ona je naznačila da Srbija nije tokom rasprave osporila tvrdnju BiH da je general Ratko Mladić bio i da je trenutno u Srbiji, kao i izjavu šefa srpske diplomatije Vuka Draškovića da službe bezbjednosti znaju da gdje je Mladić, ali neće da ga uhapse.

Prema presudi, nije dokazano da su vlasti SRJ bile obaviještene o "genocidnoj namjeri" bosanskih Srba, ali su na osnovu informacija koje su imale mogle zaključiti da postoji rizik od masakra, naročito kada je VRS opkolila Srebrenicu.

CG nije subjekt u sporu ali dijeli odgovornost (6. Feb 2007, 11:18)

Rozalin Higins

Međunarodni sud pravde u Hagu saopštio je danas da "Crna Gora nije subjekt u sporu (BiH protiv SCG), već samo dijeli odgovornost" sa Srbijom.

"Očigledno je da Crna Gora ne predstavlja kontinuitet državne zajednice Srbije i Crne Gore i da BiH smatra da Crna Gora nije subjekt u sporu, već da samo dijeli odgovornost sa Srbijom", rekla je predsjednica suda Rozalin Higins na početku današnjeg čitanja presude po tužbi BiH protiv Srbije i Crne Gore.

"Sud je mišljenja da je Srbija tužena strana u ovome sporu i da predstavlja jedinu tuženu stranu, ali da je odgovornost na državnoj zajednici Srbiji i Crnoj Gori jer je Crna Gora potpisnica konvencije o genocidu, pa samim tim i preuzima obaveze koje iz nje proizilaze", rekla je Higins.

Sud smatra da nijedna država ne može biti pod nadležnošću suda a da to sama ne prihvati. Srbija, koja je nastavljač državne zajednice, pristala je na to, dok Crna Gora nije dala pristanak, obrazložila je predsjednica suda.

Poslije raspada državne zajednice SCG, crnogorski državni tužilac je od Međunarodnog suda pravde u Hagu tražio izuzeće Crne Gore iz tužbe, ali je BiH ostala pri tužbi i protiv Crne Gore, jer su u vrijeme rata u BiH, kao i u trenutku podnošenja tužbe, vođenja i okončanja rasprave Srbija i Crna Gora bile jedna država.

Beta

Danas presuda po tužbi BiH (26. Feb 2007, 08:01)

Bombardovanje SarajevaMeđunarodni sud pravde u Hagu danas će izreći presudu u postupku po tužbi za genocid koju je Bosna i Hercegovina podnijela 1993. godine protiv SRJ, odnosno Srbije i Crne Gore.

Izricanje presude najvišeg suda Ujedinjenih nacija zakazano je za 10.00 sati, a trajaće oko tri sata, najavila je agencija Beta.

Glavna rasprava po tužbi je održana od februara do maja prošle godine.

Pravni tim SCG, predvođen Radoslavom Stojanovićem, negirao je tokom dokaznog postupka da je tokom rata u BiH počinjen genocid, kao i da je zvanični Beograd bio odgovoran za počinjene zločine.

Vlast nije dovoljno uradila po pitanju tužbe BiH" (07. Feb 2007, 10:20)

Profesor međunarodnog javnog prava na podgoričkom Pravnom fakultetu Nebojša Vučinić optužio je crnogorske državne organe da nijesu dovoljno uradili po pitanju tužbe Bosne i Hercegovine protiv bivše Srbije i Crne Gore za genocid pred Međunarodnim sudom pravde u Hagu.

On je kazao da su se državni organi olako oslonili na odredbe Ustavne povelje i Beogradskog sporazuma da je Srbija sukcesor državne zajednice.

Srbija po Ustavnoj povelji bivše državne zajednice nasljeđuje prava i obaveze, ali je veliko pitanje da li je i nestala odgovornost ako se ta država transformisala na dva subjekta međunarodnog prava", kazao je Vučinić u intervjuu za Republiku.

Kako su prenijeli podgorički elektronski mediji, Vučinić smatra da je Crna Gora, s obzirom na to da nije imala predstavnika u timu koji je branio bivšu državnu zajednicu, morala da preko diplomatsko-konzularne mreže predoči Sudu jasne dokaze da njeni organi nijesu imali efektivnu kontrolu nad snagama koje su činile zločine na teritoriji BiH.

"Ništa od toga nije učinjeno", rekao je Vučinić.

BiH insistira na tužbi i protiv Crne Gore (31. Jan 2007, 10:11)

Bosna i Hercegovina će insistirati na tužbi za genocid protiv Crne Gore pred Međunarodnim sudom pravde u Hagu, bez obzira na njen zahtjev za izuzećem, izjavio je za Republiku šef pravnog tima te države po toj tužbi Sakib Softić.

Softić je još prošle godine iznio ovakav stav, navodeći da je nesporno da je Srbija država kontinuiteta u odnosu na SCG, ali da BiH ostaje pri tužbi i protiv Crne Gore zbog toga što je u trenutku kada su se desili događaji zbog kojih je pokrenuta tužba to bila jedna država, isto kao i u trenutku podnošenja tužbe, vođenja i okončanja rasprave.

Tužba Bosne i Hercegovine (BiH) protiv SR Jugoslavije (kasnije SCG) za genocid je prvi slučaj u kojem je cijela jedna zemlja optužena za genocid.

BiH traži nadoknadu za izgubljene živote i imovinu tokom sukoba 1992-1995, u kojem je, kako se procenjuje, poginulo oko 200.000 ljudi, a čitavi gradovi i sela bili su razoreni.

Nakon osamostaljenja Crne Gore, zvanična Podgorica odbacuje mogućnost da se tužba i dalje nje tiče.

Profesor međunarodnog prava na Pravnom fakultetu u Podgorici dr Nebojša Vučinić je ranije ocijenio da je insistiranje Bosne i Hercegovine (BiH) na tužbi za genocid protiv Crne Gore i nakon rasprada državne zajednice SCG legitimno, ali da je pitanje koliko je ta tužba, s obzirom na okolnosti, realno dokaziva.

Nedavna izjava predsjednika crnogorskog parlamenta Ranka Krivokapića da Crna Gora nije odgovorna za genocid u BiH, izazvala je polemike u crnogorskoj javnosti i shvaćena je od dijela opozicije kao pokušaj vladajućih krugova da se krivotvori prošlost.

60 0 komentara

  1. BosnjakPlav

    Zasto bi Crna Gora bila izuzeta? Crnogorski ‘dobrovoljci’ su bili najbrojniji oko Gorazda i Trebinja, i bilo ih je na svim ratistima u BiH. Svi se sjecamo ‘vikend Cetnika’ koji su dobijali oruzje i naoruzanje u CG prije negoli predju u Bosnu.
    Stopa odziva nakon mobilizacije je u CG bila preko 90%, mnogo veca nego u Srbiju.

    Sve je to lako dokazivo na sudu. Isti ljudi su bili na vlasti i tad i sad.

  2. Liberal

    Odziv nakon mobilizacije u CG je bio preko 90%, ali se u to vrijeme jos nije znalo postoji li SFRJ ili ne postoji. To je bilo za vrijeme agresije na Dubrovnik (kad su se i poneki Hrvati i Makedonci zatekli u JNA), a ne za vrijeme rata u Bosnu. Pred kraj agresije na Dubrovnik crnogorski predsjednik Momir Bulatovic je vratio crnogorske regrute i rezerviste sa slavonskog ratista uz izgovor da to nije crnogorski rat.

    Ljudi iz Crne Gore koji su dobrovoljno posli da ratuju za Srbe u Bosnu ne mogu da nasankaju sopstvenu krivicu na maticnu drzavu, jer ih maticna drzava nije poslala. To je isto ka kad bi Hrvati i Srbi tuzili Saudi Arabiju i Avganistan zbog toga sto su neki njihovi drzavljani (mudzahedini) pocinili ratne zlocine.

    Ovakvo ponasanje BiH me iznenadilo, jer sam mislio da znaju da je Crna Gora tada vodila hladni rat sa Milosevicem (od 1993. dodine, ako ne i ranije) te da je Slobo nama udario sankcije. Isto tako je opstepoznate da je potpunu kontrolu nad JNA imala Srbija, odnosno Milosevic. A ta ista JNA je prijetila i Crnoj Gori.

    Srbi bi trebali optuzit Poljsku za genocid jer znam neke Poljake koji su ucestvovali u ‘Oluji’.

  3. ME-21052006.

    Istina, Crna Gora nije postajala kao drzava tih ratnih godina. Pitali su se drugi, pitao se onaj sto pociva pod lipom. Zlocini su napravljeni u BiH od strane one zlocinacke vojske, ciji su vojnici pokazivali sa velikim zadovoljstvom ona prokleta tri prsta. Ko su i odakle su ti zlocinci bili, nije tesko utvrditi. Tuzbe protiv njih se mogu podici. Drzava koja tada nije postojala, po svim medjunarodnim zakonima nemoze se nazivati genocidna.

  4. Labud

    Ako je drzava Crna Gora kriva za ono kad nije bila drzava,sto onda reci za ona vjekovna ratovanja Turske ili Ausrro-Ugarske?Ocemo li za to kriviti danasnje drzave:Bosnu,Hrvacku,Sloveniju,Srbiju,jer su u te osvajacke vojske bili njihovi sinovi?
    Samo pojedinacno-po imenu i prezimenu,da odgovaraju oni za koje se zna.Inace,ako se krivi Crna Gora,znaci i mene nazivaju zlikovcem.Onda cu i ja sve one,od Djevdjelije do Triglava,smatrati zlikovcima.
    Zivjeli

  5. Tuzovic

    Smijesne logike: Crna Gora tad nije bila drzava. Nije bila ni Srbija.

    Agresija je izvedena i iz Srbije i iz Crne Gore, “rat za mir” je Svetova i Milova filozofija. Oruzje niksickim dobrovoljcima nije dijeljeno u Valjevu nego u sred Niksica.
    Bosna protiv Crne Gore ima jak slucaj koji ce dobiti.

  6. Pavle

    Neki zaboravljaju vikend ustase i vikend turcin handzarovce u zadnjem ratu.
    Muslimanima i Hrvatima su ruke od klanja do laktova u krvi , i oni nekog tuze za agresiju.
    Sprdnja.
    Pogledajte balvan u svom oku smradovi.

  7. Gospodin Sve, za vas

    Crna Gora nema kome palcati ratnu odstetu jer su nasi ljudi samo razdvajali one koji su se zavadili.
    Oni sto se zavadise nama treba da bace neku kintu za odstetu , jer smo se prestarali.
    Jeli vako ljudi ?
    Mi nijesmo vodili rat za mir vec razvadjali za mir.
    Da se razumijemo, GOSPODO.

  8. Vox

    Tužba BiH protiv Crne Gore (ako se zapadni susjed koji uplašeno gleda u EU i SAD da mu umorni ne isključe aparate koji ga održavaju u životu može uzimati ozbiljno) ne da nema nikakvo pravno i logičko uporište već je jedan od klasičnih balkanskih primjera komšijskog nesojluka.
    Da li je bilo avetinja koji su u ime “srpske stvari” odili tamo da se mlate? Apsolutno! Jako rijetko ali je bilo takvih. Međutim oni nijesu išli kao MOBILISANI VOJNICI REGULARNE VOJSKE iz CG već kao privatna lica, baš kao što bi svako od nas mogao da ode u bilo koji ratom zahvaćeni dio svijeta i bije se tamo.
    Drugo, toj “državi” BiH nijesu ni tada ni danas smetali dobrovoljci iz Sandžaka od kojih je bio sastavljen skoro čitav jedan korpus Armije BiH koji je operisao u centralnoj i istočnoj Bosni. O brigadi mudžahedina sa bliskog istoka i sjevera Afrike koji su bili dio ovog korpusa suvišna je svaka priča.
    Treće. Tokom 1993. u BiH (zapadnu Hercegovinu) je ušlo više od 10 brigada REGULARNE hrvatske vojske koji su i fizički pomagali skoro podjednako brojni lokalni HVO. Te brigade su povučene u Hrvatsku 1995., a neke tek 1996 (!) i to na insistiranje SAD. BiH na pamet ne pada da tuži Hrvatsku zbog agresije i trogodoišnje okupacije značajnog dijela teritorije. Toliko o moralnim dometima vlasti koja predstavlja Bošnjake u BiH.
    Četvrto. Tačno je da je bilo deportacije bosanskih Muslimana 1992. Ti procesi su pred sudom. Zločin je evidentan, strašan i dobiće svoj sudski epilog. Ono što se zaboravlja je broj Bošnjaka iz BiH koji je utočište od rata pronašao u CG, gdje mnogi i danas žive i rade bez ikakvih neprijatnosti. Svako od vas poznaje makar jednog Bošnjaka izbjeglicu. Makar oni iz Podgorice, Pljevalja, Berana i Bara.
    Peto. “Krivica” većine u CG je u tome što su navijali za Srbe u tom ratu. I što ćemo sad! Nama su se te emocije prema Srbima po pravilu obijale o glavu, ali tako je kako je. Ipak i CG je izvukla neke pouke iz tih vremena i još od 1996. čuva se tih petljanja u stvari gdje nema direktni interes. Za “simpatije” prema nekom se niđe na svijet niko ne tuži.
    I vrlo važno za ovu priču. Svi domaći navijači STRANIH država nebitno da li se oni privatno osjećaju Srbi, Bošnjaci, Kinezi, Bušmani ili Marsovci, treba da razumiju da takva “navijanja” u svijetu nijesu dozvoljena pa neće biti ni ovdje, te da time mogu sebe dovesti u vrlo “neprijatnu” situaciju.

  9. Dado

    Nekoliko informacija interesantnih za ovu priču.
    U pitanju je jedan od svjetskih tabua pa vjerujem da ni ljudima u CG i BiH nije mnogo poznato. A eto, čini se, odličan primjer za ovu temu.
    U vrijeme kada se Treći Rajh prostirao na skoro 90% Evrope jedino ostrvce u moru ratom proširene Njemačke bila je javno neutralna Švajcarska. U stvarnosti stvari su bile daleko drugačije.
    Za one koji ne znaju: mali uvod. Ubjedljivu većinu stanovništva i danas čine oni Švajcaraci koji su etnički Njemci. Danas će većina tih Švajcaraca biti uvrijeđena ako ih nazovete Njemcima (baš kao i Austrijanci), ali tako nije bilo tokom postojanja “nepobjedivog” Rajha. Ti Švajcarci su i srcem i dušom navijali za Njemačku. Mnogi nijesu izdržali pa su dobrovoljno odlazili u Njemačku odakle su kao vojnici Wermacht-a bili slati po evropskih bojišta. Možda mnogi od vas nijesu znali ali glavnina njemačkog kapitala deponovala se u švajcarske banke uglavnom u Cirihu i Bernu ali i u dr. švajcarskim gradovima naseljenim švajcarskim Njemcima. U tim bankama pored zlatnih poluga, umjetnina i sl., deponovane su i kutije sa zlatnim zubima, naušnicama i satovima Jevreja ubijenih po konc-logorima širom Evrope. Po nalogu Njemačkih vlasti Švajcarci su sa puno entuzijazma “zamrzavali” račune ogromnog broja starih i novih podanika Rajha čiji jedini grijeh je bio što su Jevreji ili im je vlast iz drugih razloga ukidala pravo građanstva u novoj Njemačkoj. U nebrojeno mnogo slučajeva njemački vojnici i agenti Gestapoa su nonšalantno prelazili granicu, neometani obavljali posao zbog kog su ulazili i bez posljedica se ponovo vraćali nazad. I tako bih mogao do sjutra navoditi kako je “disala” Švajcarska tada. Međutim Njemačka je poražena, a navedeno je postalo svjetski tabu. Poslije rata Švajcarska je izbjegavana kao tema jer država zaista nije bila učesnik u ratu, a i pokazala je kooperativnost sa saveznicima oko otkrivanja računa njemačke države i njenih glavešina.
    POENTA: Da bi se tužila jedna država za agresiju i genocid potrebno je direktno učešće jedne države u ratnom konfliktu. To sa Švajcarskom tokom WWII nije bio slučaj, a kamoli sa Crnom Gorom koja je pokazala neuporedivo manje interesovanje za lokalni rat Srba i Muslimana.

  10. Marija

    Ta tužba je čista politika, i to nema veze sa mozgom a ne sa pravom. Čovjek se prosto ne može oteti utisku da bosansko rukovodstvo (njegov muslimanski dio) osjeća patološku ljubomoru na sve susjede Bosne. 15 godina kako zvanično postoji nezavisna i međunarodno priznata BiH, a ta država nije ništa stabilnija nego prvi dan nakon Dejtona. Sad su im svi okolo krivi. Ide im na živce i to kako eto CG, nezavisna ni godinu, a ima daleko bolje perspektive u budućnosti nego Bosna. Pa još u toj državi pripadnici raznih naroda žive u istoj ulici (selu) jedan do drugog prilično mirno i bez tenzija. za razliku od nesretne Bosne.
    Sve to liči na ono kad nekom u komšiluku krene, a pojedini umjesto podrške vuku ga na dno.

  11. Damir Rozaje/US

    Poredjenje sa Svajcarskom je odlicno.

    Svajcarci su zbog njihove ulog u ratu izgubili nekoliko sudskih slucajeva i platili Jevrejima ogromne kompenzacije. Nekoliko slucajeva jos nije ni zavrseno.
    Svajcarska je platila za svoje ucesce u ratu, tako ce i Crna Gora. To je sve sto Bosna i trazi.

  12. Vox Racio

    ALO! Bošnjaci (koji još kormilare time što se zove BiH) tuže CG za GENOCID!??? Čita li iko temu dana prije nego je komentariše???
    Dakle, kako poređenje sa Švajcarskom ide u prilog Bosni??? Pa nijesu Švajcarci ni učestvovali u ratu, a kamoli vršili genocid, već samo bili naklonjeni Njemcima! Za to ih niko nije mogao tužiti ni za šta, osim što su prihvatali da u njihovim sefovima stoje vrijednosti bez porijekla. Da budem jasniji. Svaki portir je mogao pretpostaviti otkud dolaze hiljade zlatnih zuba. I naravno, zločin je bilo oduzimanje prava raspolaganja sredstvima na privatnom računu u trenutku kad bježite glavom bez obzira i kad vam prijeko treba vaš, pošteno stečeni, novac koji ste dali banci na čuvanje.
    Čak ništa ni slično ovom u Crnoj Gori nije rađeno prema Muslimanima iz Bosne, a kamoli da smo mi išli tamo! Je'l moguće da je ovo potrebno toliko objašnjavati.

  13. BH

    Pa da ste nas ostavili na miru prije 15 godina vjerovatno nebi bili gdje smo sada nego ste nas napli sa svojom braco cetama vozdra

  14. Sahat Kula

    Tvrdnje da Crna Gora nije ucestvovala u ratu u Bosni su uvreda za inteligenciju svakog ko se sjeca tog perioda. Pa nijesmo mi bili na Marsu u toku mobilizacije. ratnohuskackih stavova svih domacih medija, i “rata za mir”.
    Dovoljno je uzeti izjave Sveta, Momira i Mila iz tog perioda; ili prelistati Pobjedu ili bilo koje drzavno glasilo.
    Dokaza ima na sve strane i Crnoj Gori se ne smije dozvoliti da se iz ovoga izvuce.

  15. Marko

    Gospodo Bosnjaci sta ste uradili sa 4000 Srba koji su ostali u Sarajevu , a kojih sada nema.Prave se smetnje da se uopste nadje mjesto dje su sahranjeni , ili baceni u rupe pa navaljani zemljom.
    Sto pravite opstrukciju ? Da li zato da bi izgledali kao nevini.
    Sto ste pobili hiljade Srba u Bratuncu , kada ste za ratovanje po konvencijama. Sto zapaliste dvjesta srpskih sela u oko Bratunca i Srebrenice ?
    Sta je s otkinutim glavama sa kojima su se slikali mudzahedini iz Saudijska Arabije koji su ratovali sa Bosnjacima u Bosni.
    Jeli to genocid , i sto ste ga cinjeli?
    Kome se sabirate placati ratnu ostetu VI?
    Nikome , sigurno ,jer ste nevini u svojim ocima.

  16. Nista vise

    Bosnjacka vojska je istjerala iz Travnika dvadeset hiljada Hrvata.
    Mislim da bi ova tuzba BiH trebala pokrenuti pricu o zlocinima muslimanske armije.

  17. gogi

    Pa koji vi kurac pricate znatel sta je bilo sa Sarajva ljudi su bili pod opsadom citav rat i nakraju oni ispadose krivi stvarno nigdje veze mora da su sami sebe ubijali i bacali bombe sami na sebe a jadni srbi opet najebali i u Sarajvu pricate gluposti

  18. pravednik

    Ovdje se pitanje tužbe posmatra iz potpuno pogrešnog ugla. Nije bitno da li tužba treba da obuhvati CG ili ne, već je suština u tome da je tužba neosnovana. Optužiti jednu državu i cijeli narod za genocid je van svake pameti. Trebaju li da mi i naša djeca i unuci plaćamo za ono u čemu nismo učestvovli? O kakvom pomirenju onda govorite? A da treba suditi svima koji su imali bilo kakve veze sa ratom..pa to je nesporno. Ne samo liderima Srbije, već i tadašnjim liderima CG: Bulatović, Đukanović, Marović,…mnogim opozicionarima (prije svega mislim na Kilibardu), novinarima, ratnim pljačkašima. Širok je taj spisak.
    Umjesto da oni odgovaraju i snose posljedice za zlodjela koja su prouzrokovali, treba da strada moja generacija koja je tada imala 9 godina i pojam nije imala što se dešava. A pomenutim osobama je tada bilo dobro-dobro im je i danas.

  19. Srdja

    Gospodo u Sarajevu su od bombardovanja stradali svi ljudi bez obzira na vjeru i naciju.
    Ali.
    Ali, u sarajevu je bila i bosnjacka milicija i vojska koja je trpala Srbe u koncentracioni logor i ubijala.
    Nije im smetalo bombardovanje da kupe Srbe u logore.
    Oko cetiri hiljade Srba je u Sarajevu ubijeno van bombardovanja , kupljenjem po kucama i stanovima i ubijanjem i tajnim sahranjivanjem.
    To je zlocin van bombardovanja.

  20. Beranac

    Od zemlje koja se ponosi genocidnim Gorskim Vijencom se bolje nije moglo ni ocekivat. Guslali ste i recitovali dok ste isli po Bosni; sad je vrijeme da se plate racuni.

  21. Darko

    Pa gospodo bosanski Muslimani je li moguće da ste izgubili svaki kontakt sa razumom?
    Evo malo istorije. Od septembra do decembra 1991 izvođene su operacije oko Dubrovnika. Jedinice JNA iz Crne Gore napravile su golu bruku tamo koja je samo naša i neće i ne treba biti zaboravljena. Iako je Hrvatska priznata 15.jan.1992.god., tj., moglo bi se još govoriti o postojanju SFRJ u vrijeme operacija, ali neka…Situacija je tu čista. Hrvatska ima pravo da bude ljuta jer smo mi (Crnogorci) direktno nasrnuli na nju i to bez ikakvog povoda. Plus, otišli smo otud kad smo mi odlučili da odemo. Dakle Hrvatska ima razloga da se osjeća i poniženo. Da su Hrvati Crnogorcima uradili ono što smo mi njima tvrdim da bi nas od podsjećanja na to manita fatala čitav vijek posle toga.
    Rat u Bosni i Hercegovini je počeo 6.aprila 1992. Slovom i brojem, nijedan građanin Crne Gore, u bilo kakvoj zvaničnoj jedinici iz Crne Gore nije kročio na prostor BiH za svo vrijeme trajanja rata. Dakle, ni teoretski nije mogao uzeti učešće u bilo kakvom genocidu, što je, opet treba ponoviti, predmet tužbe!
    I još nešto. Crnogorski Bošnjaci/Muslimani ne bi trebali da govore u ime svog naroda u CG, jer na to nemaju pravo. Time samo doprinose tome da Crnogorci zbog ove sulude tužbe s nepovjerenjem gledaju na ovdašnje Bošnjake/Muslimane misleći da je to i njihov stav. Briga za dobro Bosne na štetu CG ne može biti u interesu Bošnjaka/Muslimana koji su građani Crne Gore. Dakle, svako treba da govori samo u svoje ime.

  22. Banjo

    Svi normalni naslućuju da će Bosna i Hercegovina nestatiti kao država, jer nije sposobna da opstane i funkcioniše kao država. Hoće li to biti u ponedjeljak ili za 10,15 ili više godina, potpuno je nebitno. Sve mi je to bilo uvijek jasno, ali to nikad nijesam želio. Bilo mi je nešto žao tih Bosanaca. To jest dok nijesam pročitao kako nas vide iz Sarajeva. Danas želim da se agonija te države što prije završi i njeno postojanje okonča. Toliko od mene.

  23. nevjerovatno !

    Mene ovo pitanje moguće ratne štete i ne brine toliko, iako znam da oni tamo traže toliko da i naši unuci nebi otplatili zadnju ratu.
    Ali zamislite da vam neko za sva vremena prikači etiketu da pripadate GENOCIDNOM narodu! Zamislite, molim vas! Crnogorci izvršili genocid! I posle o tome pišu novine, udžbenici istorije, svuda je prisutno na internetu, prave se filmovi o Crnogorcima nad jamama i sl…Traje dok traje Crnogoraca.
    Evo treći dan još pokušavam da razumijem da je jedna opoziciona stranka iz Crne Gore podržala stranu državu u namjeri da naš narod proglasi za genocidan. Na sledeće izbore nek slobodno budu zadovoljni ako pređu cenzus.
    Dešava li se iđe na ovoj planeti išta slično???

  24. Anes NY

    Zanimljivo kako smo bili fini kad smo trebali da dolazimo na referendum. Charter letovi iz New York-a, taksi prevoz, itd. Sad nekom smeta sto smo Bosnjaci i volimo svoj narod.
    U Podgoricu 90/91 nije bilo autobusa bez Slobove slike; crnogorske vikend-cetnike je neko vec pomenuo, svasta su radili po Foci, Gorazdu i Hercegovini. To je sramota za koju treba platiti kompenzaciju zrtvama.

  25. Branko

    Da li je gospodin Bosnjak iz SAD primjetio informaciju da je bilo Muslimana i z Pljevalja koji su izli u BiH za vrijeme rata da kolju i ubijaju Srbe ?
    Ocete li reci da su Bosnjaci u proslom ratu bili cistijeh ruka ?

  26. crnogorac

    Nece nestat Bosne i Hercegovine. Ali mirni Bosanski narod stvarno je za divljenje. Pretrpjet toliko nesrece i ponizenja, a bit toliko miran i strpljiv,zasluzuje svako postovanje. Licno mislim da im je to greska. Iz komentara na ovom sajtu vidi se kakvi se ljudski gadovi gaze i pljuju po nesrecnim zrtvama srpskog genocida u Bosni. To su nepopravljivo izvitoperene spodobe u ljudskom obliku. Ipak slazem se sa izlaganjem jedonog kretena sa imenom Banjo. Agoniju u Bosni treba sto prije zavrsiti. Postovani normalni gradjani Bosne i Hercegovine. Oruzje u ruke. Preplamatite i potucite te srpske zlikovce i kukavice koji pobise nenaoruzani i nezasticeni, nadasve dobri i plemeniti narod. Drugacije nikad necete biti slobodni niti zivjet zivot slobodnog covjeka. Ja sam spreman da dodjem da se borim na vasoj strani bez straha i premisljanja. U Crnoj Gori ima dosta Crnogoraca koji ce uraditi isto. A sto se tice stete, to je najmanje sto ove srpske fukare iz Crne Gore treba da plate

  27. crnogorac-ispravka

    Nece nestat Bosne i Hercegovine. Ali mirni Bosanski narod stvarno je za divljenje. Pretrpjet toliko nesrece i ponizenja, a bit toliko miran i strpljiv,zasluzuje svako postovanje. Licno mislim da im je to greska. Iz komentara ovdje vidi se kakvi sve ljudski gadovi gaze i pljuju po nesrecnim zrtvama genocida u Bosni kojeg su izvrsili Srbi. Ovi sa sajta su nepopravljivo izvitoperene spodobe u ljudskom obliku. Ipak slazem se sa izlaganjem jedonog kretena po imenu Banjo. Agoniju u Bosni treba sto prije zavrsiti. Postovani normalni gradjani Bosne i Hercegovine. Oruzje u ruke. Preplamatite i potucite te srpske zlikovce i kukavice koji pobise nenaoruzani i nezasticeni, nadasve dobri i plemeniti narod. Drugacije nikad necete biti slobodni niti zivjet zivot slobodnog covjeka. Ja sam spreman da dodjem da se borim na vasoj strani bez straha i premisljanja. U Crnoj Gori ima dosta Crnogoraca koji ce uraditi isto. A sto se tice stete, to je najmanje sto ove srpske fukare iz Crne Gore treba da plate.

  28. Pavel

    Mislim da prdezi od ljudi koji ne vide muslimanske zlocine nad Srbima i Hrvatima u BiH trebaju da ispare.
    Isparice svakako.
    Sta to znaci zatvarati oci pred muslimanskim zlocinimna ?
    Opravdavanje zlocina, zar ne ?

    Pa , kidajte glave hriscanima tada, gospodo .

  29. Milovan Vukov Jankovic ,Danska

    Za sve GREHOVE CRNOGORSKE,
    treba od DZELATA oduzet imovinu, novinara, akademika, popova i lopova, pa ako treba JOSH, uzeti od PASIVNOG NARODA, koji je gledao ZLOCHINE i cutao.

    ZLO RADILI, ZLO SMO DOCHEKALI,
    sa ZLIKOVCIMA, koji su klali po kucama.

  30. Pomiritelj

    Draga braco moja koji pripadate ljdskom rodu, treba da znamo da, CENTRALNO MJESTO FENOMENU ZLA PRIPADA COVJEKU. Zlo ne pripada drzavi bezobzira kako se zove i kako se nazivaju njeni narodi. Svi mi hocemo da budemo PREDSTAVNICI DOBRA. ZLI SU UVIJEK NEKI DRUGI. Dolazi vrijeme pomirenja i oprastanja. (PS. Majke nijesu krive sto su one dobre djece, neka postale ubice, lopovi i zlocinci.)

  31. Canada_BiH_CG

    Crna Gora jeste ucestvovala u okupaciji Bosne i Hercegovine i trebala bi da odgovara za svoj dio ucesca u Velikosrpskoj ideji o stvaranju Velike Srbije sa Malom Crnom Gorom koja bi da je Srbija tada uspjela bila srpska kolonija sa ogranicenim pravima Crnogorskog covjeka.

  32. vanjic

    Najdrazi su mi ovi koji valjaju gluposti o 4000 ubijenih Srba u Sarajevu (mada je to ipak bolje od prijasnje cifre od 12000). Sve bi covjek rekao da ste bili tamo i vidjeli sve to. S obzirom da ja jesam, znam da valjate gluposti. Na obraz Sarajeva ide cifra od 200 ubijenih Srba, ali je jako bitno znati da se bosanska vlada obracunala sa kriminalcima koji su ih ubili. Sto se tice tuzbe protiv CG, ja bih se samo sjetio kupljenja bosanskih Muslimana po Herceg N. i isporucivanje istih Karadjicevim cetnicima. To je vlast radila, pa onda sve ostalo…

  33. cako, stara varos, podg.

    Medjunarodnom sudu ne treba vise dokaza od crnogorskih medija i izjava Sveta, Moma i Mila u periodu 1990-95;
    Nijesu oni bili pod nikakvom kontrolom, vec aktivni ucesnici u agresiji.

    Kao i svi Bosnjaci iz Crne Gore dobro se sjecam cetnickog divljanja i propagande. I to nije dolazilo iz Srbije.

    Zapisnici sa sastanaka crnogorske vlade su dovoljni svakom sudu da donese pravednu odluku.
    Nadam se da ce Crna Gora biti casna i uz izvinjenje isplatiti odstetu.

  34. nenad_hn

    naravno da ce nestat bosne i hercegovine.propala cehoslovacka a bosna ce opstat.ne ynam ko normalan moye vjerovat da ce bosna ostat ovakva kakva je sad.odstetu treba platit ali da se tacno utvrdi kako je nastala.
    200 srba u sarajevu ubijeno i sve kriminalci?ova tvrdnja da nije tuzna bila bi smjesna.mozes li ti koji si toliko siguran u sve to imenom i prezimenom sve te pobijene kriminalce nabrojat?
    crnogorci jesu isli u bosnu u rat,ali isli su i muslimani tako da se ne pravite dobrice prevelike.potomci onih koji su napunili jame srbima u drugom svetskom ratu da crnogorce nazivaju genocidnim narodom…
    jos traje vrijeme fukara… a dokad ce ne znamo…

  35. Labud

    Kad je Crna Gora bila u ratove na prste su se mogle izbrojiti kuce,koje nijesu ucestvovale.Kao potomak tih ratnika,i ja bih ratovao da je Crna Gora bila u rat.S rodjenjem,u Crnu Goru,posta sam njen vojnik i polozio za Nju zakletvu.Zato batalite te price da je Crna Gora ratovala.Ako se koji Crnogorac nasao u tu ‘junacku vojsku’ u Bosnu,taj je posta ‘dezerter’ ili vise nije svoje kuce gleda,ubili su ga oni u cije se drustvo zateka.
    Sto se tice ‘genocidnog’ Gorskog Vijenca,on je,za ono vrijeme,bio ka danasnje najsposobnije Drzavne Bezbjednosti.A oni sto su ga naopako jucer tumacili ili neznajuci ga citat,vjerovali tim tumacima,koji sricu kad ga citaju,nije cudo sto im se svima o glavi razbijo.

  36. cjenovnik

    Auuu..ovo ce boga mi skupo da kosta.
    Ne moze se tu nista, doslo je vrijeme da se racuni placaju.
    Neka se sad oni isti potrosaci javljaju, nije posteno da neko drugi placa zbog njih.

  37. ME

    “Srbija po Ustavnoj povelji bivše državne zajednice nasljeđuje prava i obaveze, ali je veliko pitanje da li je i nestala odgovornost ako se ta država transformisala na dva subjekta međunarodnog prava”, kazao je Vučinić u intervjuu za Republiku.

    Nije to nikakvo pitanje, a kamoli veliko pitanje. Ustavna povelja je ugovor izmedju Srbije i Crne Gore i ne moze biti obavezna za BiH. U pravu postoji ugovor u korist treceg, kojim se treca strana moze pozivati na taj ugovor i zahtijevati prava na temelju tog ugovora. Medjutim, pravo ne priznaje pravno dejstvo ugovora na stetu treceg i takav ugovor nije pravno valjan prema trecem. U konkretnom slucaju, Crna Gora se ne moze pozivati na Ustavnu povelju sa Srbijom u cilju izbjegavanja obaveza prema BiH.

    Zaista je nevjerovatno da Crna Gora pokazuje ovako elementarno pravnicko neznanje. Pored toliko pravnika.

    .

  38. Anes

    Ustavna povelja ne znaci nista. To je kao da supruznici naprave kriminalno djelo, a onda se razvedu. I dalje su oboje krivi.
    Najbolje bi bilo da Crna Gora prizna svoju ulogu u ovoj bruci, izvine se Bosnjacima (i nama i onima u BiH) i prihvati kaznu.
    Bosna dokazuje kako se mirno i sa strpljenjem pravda moze istjerati.

  39. Esad Kr. NY!

    Ondasnje crnogorsko rukovodstvo (Bulatovic, Djukanovic, Marovic…) nije trazilo da ih Milosevic izuzme iz agresorsko-genocidnih pohoda na BiH i protiv Bosnjaka, prema tome, i da ne bi bilo medijskog zavaravanja, nema izuzimanja CG iz procesa, sve ide u jednom paketu, a vi se Crnogorci vidite sta ce te raditi sa gore spomenutim. Hocete li i dalje mudro sutjeti ili cete ih smjestiti tamo gdje im jeste mjesto?!
    Svakako Djukanovic je u sedeamnaesto godisnjoj vladavini toliko obogatio da mozda moze placati odstetu iz svog bankovskog fonda.

  40. realan posmatrač -  2007.

    Dvije činjenice se ne mogu silovati i kreativno tumačiti koliko god ih neko maštovit i intimno pogođen (jedino) stradanjem Muslimana u BiH, pokušavao izvrtati, konstruisati ili s njima raditi kojekakve gimnastike i druge protivprirodne bludne radnje.
    1. Crna Gora i Crnogorci nijesu imali s tim ratom ama baš ništa, jer da jesu danas bi se makar na jednoj od (bivših zaraćenih) strana slavila i veličala Crna Gora. To bi naročito bilo vidljivo u Hercegovini. Ali,..to se nije desilo iz prostog razloga što niko tamo nema razloga da za bilo šta bude Crnoj Gori i Crnogorcima naročito zahvalan. To je valjda jasno ko se nije po sve posvađao s mozgom.
    2. stvarno samo totalni kreten koji je potpuno lišen bilo kakvog kontakta sa spoljnjim svijetom može vjerovati u budućnost Bosne kao države. To je toliko očigledno da je prosto nepristojno. Zašto??? Pa zato što svi njeni narodi današnje ustrojstvo Bosne vide isključivo kao privremeno i iznuđeno. Srbi i Hrvati jedva čekaju pogodnu priliku da “idu kući”, a Muslimani sanjaju neku centralizovanu Bosnu, koja eto samo što nije, a po ugledu na susjede, što je toliko nezdravo sanjarenje da izaziva naokolo smijeh ali i zabrinutost da se već nalaze u stanju kolektivnog ludila.
    I za vrijeme Osmanlija Bosna je gledana kao kusur. Da nije tako ne bi je dali Austriji za neke bijedne pare. Kako je vrijeme prolazilo ona se samo potvrđivala kao kusur sve očiglednije i očiglednije,sve više gubeći i taj smisao za postojanje.

  41. Plannco Wallach Senior

    problem je u tome shto bi svaki “totalni kreten” trebao znati da bi poslije nestanka BiH na redu za nestanak bila Crna Gora.
    tek bi se nastankom Zapadne Srpske Republike pokazao sav “besmisao” postojanja Crne Gore. jerbo, cepa Srpstvo nadvoje, jelte.
    ……
    Crna Gora je bila “drugo oko u glavi” zvanoj SRJ. ostalo nije potrebno komentarisati. to je posao Medjunarodnog SUDA.

  42. posmatrač 2007.

    Stručnjače za to “šta je sljedeće”,
    pitanje je da li tebi i tebi sličnima ima smisla objašnjavat koliko je van pameti upoređivat nešto što od Tvrtka I (i zadnjeg) nije bilo država sa nečim što je država više od hiljadu godina. Uzgred srednjovjekovna Bosna bila je Hrišćanska država. To mogu upoređivat samo neuki ljudi i ljudi emotivno vezani za Bosnu koji usled te emocije prave besmislena poređenja.
    Da se razumijemo, nije da nema onih u Beogradu i naokolo koji bi voljeli da vide taj scenario, al poštovanje i ponos oko državnosti Crne Gore karakteristika je čak i većine onih koji se izjašnjavaju kao Srbi u CG. Prosto, svijest o državnosti CG nije nešto
    prisutno od juče ili nešto što će nestati sjutra. I oni u Beogradu znaju da je to gori problem za njih nego privremeni (a već sad de facto nezavistan) srpski entitet u BiH.
    I još nešto, pitanje je samo vremena kad će se istočni Hercegovci počet okretati Crnoj Gori. Danas to izgleda nevjerovatno, ali samo onima kojima je recimo bilo nevjerovatno da SFRJ nestane. Između istočnih Hercegovaca i Bosanaca razlika je prilična, a između njih i Crnogoraca skoro da je nema.
    Bosna je stvorena voljom velikih sila da razvale SFRJ. I neka! Ali Crna Gora je išla uz nos Briselu 6 godina da bi njen narod (pri nefer uslovu od 55%!) dobio šansu da odluči o svojoj sudbini.
    Da završim. Šta god bilo s Bosnom nijesam mnogo na muku oko toga. Biće što joj je suđeno. Lično se ne bih kladio na nju kao i većina drugih. Crna Gora je stara država i za njenu budućnost ne brinem ama baš ni malo.

  43. balkanski krčmar: Neko će sve ovo morati da plati...

    Danas ćemo saznati da li će Crnogorci, po prvi put u svojoj istoriji, dobiti zvanje- GENOCIDNI NAROD, ili ako neko više voli – narod koji je izvršio i sklon je vršenju genocida.
    Ako se to desi, a saznaćemo za koji sat, biće to zaslužena nagrada Crnogorcima za njihovu želju da 1992. ostanu zajedno sa Srbima u jednoj državi. Biće to samo jedan u nizu od hiljadu računa, što plaćenih, a što onih koje ćemo tek platiti, zbog kolektivnog ludila našeg naroda da se solidariše sa onima koji su silom oružja upotrebljavanom bez ikakvog obzira, sprečavali pravo drugih južnoslovenskih naroda da odluče o svojoj sudbini.
    I nije tačno da je kriva vlast, jer vlast nikada ne može biti kriva što je vlast ako je to postala izborima. Naš narod je imao izbor i 1992. i posle toga, ali blizu 75% građana budilo se u 6:00h kako bi prvi potrčali da zaokuruže DPS i zajedničku državu sa Srbijom “i onima koji to hoće”.
    15 godina posle,…čekamo ishod tužbe/i za genocid.

  44. Da vidimo što će bit do kraja čitanja.

    Crnogorci su narod koji ima više sreće no pameti!!!

    (komentar na prvi dio čitanja presude).

  45. Darko

    Predsjedavajući sudija Rozalin Higins:
    (citat iz presude)

    “Sud nije utvrdio da je postojala genocidna namjera tokom rata u BiH” – naznačila je sudija. Po njenim riječima, Međunarodni sud pravde je utvrdio da su u drugim krajevima BiH pripadnici Vojske Republike Srpske počinili zločine, ali ne i genocid nad bosanskim muslimanima. “Sud nije utvrdio da su masovna ubistva počinjena s namjerom da se muslimani unište kao nacionalna grupa”, kazala je sudija.
    Isti nalaz, sud je donio u vezi s protjerivanjem, deportacijama, uništavanjem muslimanskih kulturnih i vjerskih objekata, navedenih u tužbi BiH.

    Sudsko vijeće sastavljeno od 13 eminentnih sudija iz različitih zemalja odluku je donijelo VELIKOM VEĆINOM!

    Sad se stvarno valja zapitati je li Muslimanima iz Bosne zaista bilo potrebno da im Međunarodni Krivični Sud sa sjedištem u Hagu kaže da u Bosni nijesu ratovali sa Srbijancima i Crnogorcima već sa svojim komšijama!

  46. Dragan

    Kako ce nas ti zlikovci okarakterisati nista me ne zanima. Kadija ti sudi , i tuzi.
    A sto Njemacaka ne plati citavom svijetu odstetu. A sto NATO ne plati bombardovanje. A hrvati sto si prognali pola miliona srba, to macku o rep.
    Pa ovo je smijesno.

  47. Vaso Blok V

    Dobra i pravedna presuda. U bivsoj Bosni se vodio gradjanski rat, i to je sada ovaj sud i potvrdio.
    Dosta je bilo bosnjacke kuknjave; prvo su dovodili mudzahedine i klali, a kad su dobili po usima pravo u Hag. E nije Evropa bas toliko glupa.

  48. Sasa PG

    Naslov ove vijesti nije bas precizan. Srbija i CG nijesu proglasene krivim. Sto se tice Srebrenice, ni za to nema mandatne kazne, samo je predlozen neki dogovor.
    Po naslovu bi se reklo da je Srbija proglasena krivim za nesto, sto nije istina.

  49. stranac

    Izgleda da je sud vidio racuna da ne otvori “pandorinu” kutiju. Niko u raspadu SFRJ nije ostao cist da nebi mogao sjesti na optuzenicku klupu. Osim Makedonije, svi imaju “putera” na glavi.

  50. autokritika

    Presuda je jasna i glasna:
    1.U Srebrenici je izvršen GENOCID.
    2.Srbija i CG nije odgovorna za ovaj genocid,
    3.Srbija i CG je odgovorna što nije sprečila genocid u Srebrenici i što nije izručila lica Mladić i kompanija/koji su optuženi za genocid u Srebrenici, uz obavezu da to odmah učini.
    I ovakva presuda je ogromna bruka za Srbiju i CG.
    I da se ne zavaravamo, činjenica da nećemo plaćati odštetu ni najmanje ne umanjuje bruku koju smo kao država doživeli.
    Za nas je pitanje: šta smo uradili da do ove bruke ne dođe? Da li smo nekog ko nije sprečio genocid u Srebrenici osudili ili lustrirali? Šta smo radili sa onima koji su genocid u Srebrenici izvršili,za njega optuženi i krili su se u Srbiji i CG.
    Mozda se mi radujemo na prvi pogled ove presude ali sve ovo jasno pokazuje da nismo oslobodeni po ovom pitanju.

  51. Sudija

    Ima nesto cudno u ovoj presudi. Ako SCG nijesu imale operativnu vojsku u BiH onda znaci da nijesu izvrsile agresiju niti genocid. Ali, kazu, da smo odgovorni sto nijesmo sprijecili. Kako mi, koji tamo nijesmo imali vojsku, mozemo biti odgovorni sto nijesmo sprejecili genocid, a medjunarodna zajednica koja ju je imala, nije?

  52. Ivan

    Autokritika,
    sve ti je na mjestu osim što te izgleda u Srbiji još nijesu informisali da evo uskoro će godina kako te vaše i naše države ,fala Bogu, više nema. Mislim, poradi malo na preciznosti izlaganja.
    A kad sam se već javio da i ja pozdravim što je konačno neko razumno gledanje stiglo sa Zapada. Navikli su nas da smo mi istočno od Drine nešto vazda nekom krivi, pa nas je ovo malo zateklo nespremne.
    Eto, makar se za jednu stvar nećemo morat izvinjavat.

  53. zbunjeni

    Pa moze li neko da objasni sad ovo jer stvarno sve je sada maglovito i cudno:
    Crna Gora je bila optuzena od BiH i sada nije kriva to jest ne mora da plati ratnu odstetu istoj.
    Ali Crna Gora nije bila optuzena od Hrvatske i vec je pocela da placa istoj i ko zna koja ce konacna cifra da bude.
    Sta ovo znaci? Da li ce nam mozda skuplje kostati Hrvatska od BiH?

  54. Plannco Wallach Senior

    Medjunarodni SUD je PRAVDU natakao na Q.

    pochnimo se pitat’: KO JE SLJEDECI ZA ODSTRIJEL?

Submit a Comment